به نام خدا

اساسنامه انجمن علمی هماتولوژی و انکولوژی کودکان ایران

 

فصل اول - کلیات

ماده ۱- به استناد مصوب دویست ‌و شصت ‌و دومین جلسه مورخ 1370/8/7 شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه مربوطه به آن، انجمن علمی متخصصین هماتولوژی و انکولوژی کودکان ایران بر اساس مواد آتی تشکیل می‌گردد که در سطور بعد به اختصار "انجمن" نامیده می‌شود.

ماده ۲- انجمن صرفاً در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی، تخصصی و فنی مربوطه فعالیت می‌نماید و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به دستجات و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده ۳- انجمن غیرانتفاعی بوده و از تاریخ تصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست ‌و شصت ‌و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ثبت در اداره ثبت شرکت ها دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیات‌ مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.

ماده 4: آدرس انجمن به شرح ذیل اصلاح گردید.

نشانی جدید دفتر انجمن: استان تهران- شهرستان تهران- بخش مرکزی- شهرتهران- داوودیه- خیابان پیام- خیابان شهیدمهدی وزیری پور- پلاک 17- طبقه 2-واحد 8 کدپستی: 1546753331  تلفن ثابت: 22275917-021  دورنگار: 22220638-021 وب سایت: http://iphos.ir

ماده ۵- انجمن دارای تابعیت ایرانی است.

ماده ۶- انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین و مقررات جمهوری ‌اسلامی ایران است.

 

فصل دوم - شرح وظایف و اهداف

 ماده ۷- به منظور نیل به اهداف مذکور در ماده ۲ اساسنامه انجمن، اقدامات و فعالیت‌های زیر را به عمل خواهد آورد.

۱-۷- ایجاد ارتباط علمی، فنی، تحقیقاتی، آموزشی و تبادل‌نظر بین محققان، متخصصان و سایر کارشناسانی که به نحوی در شاخه‌های  گوناگون هماتولوژی و انکولوژی کودکان ایران سروکار دارند.

۲-۷- همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی در برنامه‌ریزی امور آموزشی، پژوهشی و برگزاری گردهمایی ها و بازآموزی.

۳-۷- ارزیابی و بازنگری برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه پیشنهادهای لازم در مسائل مذکور.

۴-۷- ارائه خدمات آموزشی، علمی، پژوهشی، فنی.

۵-۷- ترغیب و تشویق دانشمندان،‌ پژوهشگران و دانشجویان در پیشبرد فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی.

۶-۷- تهیه و تدوین و انتشار نشریات علمی، آموزشی و برگزاری گردهمایی‌های بازآموزی آموزشی و پژوهشی، در سطوح داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور

 

فصل سوم - عضویت

ماده ۸- عضویت در انجمن به طرق زیر می‌‌باشد:

۱-۸- عضویت پیوسته: هیات موسس انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه دکترای تخصصی در یکی از رشته های خون و سرطان یا رشته های وابسته باشند می‌توانند طبق ضوابط مذکور در این اساسنامه به عضویت انجمن درآیند.

۲-۸- عضویت وابسته: افرادی که حائز شرایط زیر باشند می‌توانند به عضویت وابسته انجمن درآیند:

کلیه کسانیکه دارای درجه دکتری در یکی از رشته های داخلی خون و سرطان باشند و کلیه افرادی که دارای ارتباط کار یو اشتراک با اهداف انجمن دارد.

۳-۸- عضویت افتخاری: شخصیت‌های ایرانی و خارجی که مقام علمی، فرهنگی و اجتماعی آنان حائز اهمیت خاص باشد و یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک‌های موثر و ارزنده‌ای نموده باشند می توانند به عضویت افتخاری پذیرفته شوند.

تبصره ۱- اعضای وابسته می‌توانند با احراز شرایط و تصویب هیات‌ مدیره به عضویت پیوسته برگزیده شوند.

تبصره ۲- اعضای پیوسته انجمن بایستی شرایط هیات‌ موسس و هیات‌ مدیره مذکور در ماده ۷ آیین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست ‌و شصت ‌و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارا باشند.

 

ماده ۹- هر یک از اعضای انجمن سالانه مبلغی را که میزان آن توسط هیات‌ مدیره تعیین و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.

تبصره ۱- پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی را نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نخواهد کرد.

 

ماده ۱۰- عضویت در انجمن در یکی از موارد زیر خاتمه می‌‌یابد:

۱-۱۰- استعفای کتبی عضو

۲-۱۰- عدم پرداخت حق عضویت سالانه در مهلتی که هیات‌ مدیره تعیین می‌نماید.

۳-۱۰- زوال یکی از شرایط عضویت و نیز محکومیت قطعی در هیات‌های بدوی و عالی انتظامی سازمان نظام ‌پزشکی به محرومیت موقت یا دائم از اشتغال به حرف پزشکی.

تبصره ۱- مدت تعلیق عضویت معادل مدت محرومیت از اشتغال به حرف پزشکی است.

تبصره ۲- تصمیم نهایی راجع به عدم پذیرش و نیز خاتمه عضویت پس از اطلاع و تائید هیات نظارت بر عملکرد انجمن بر اساس موضوع بند ۷ ماده 13 آیین‌نامه با هیات‌ مدیره خواهد بود.

 

فصل چهارم - ارکان انجمن

ماده ۱۱- انجمن دارای ارکان زیر است:

۱-۱۱- مجمع عمومی

۲-۱۱- هیات‌ مدیره

۳-۱۱- بازرس

 

الف - مجمع عمومی

ماده ۱۲- مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته انجمن به دو صورت زیر تشکیل می‌گردد:

۱-۱۲- مجمع عمومی عادی که هر سال یکبار تشکیل می‌شود و به امور جاری انجمن رسیدگی می‌کند و نیز می‌تواند از جهت نوبت حسب ضرورت به طور فوق العاده تشکیل شود.

۲-۱۲- مجمع عمومی فوق‌العاده که در مواقع ضروری برای انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و یا اتخاذ تصمیم درخصوص انحلال انجمن تشکیل می‌شود و نتیجه تصمیمات آن درخصوص اصلاح و تغییر اساسنامه پس از تصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست ‌و شصت ‌و دومین جلسه ۷/۸/۱۳۷۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل اجرا خواهد بود. مجامع عمومی به دعوت هیات‌ مدیره یا بازرس یا یک‌پنجم از اعضای پیوسته تشکیل می‌گردد.

تبصره 1- جلسات مجمع عمومی عادی و فوق العاده هر یک  با حضور حداقل نصف به علاوه یک اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت آرا خواهد بود.

تبصره 2- مجمع عمومی در اولین جلسه خود یک نفر را از بین اعضاء به عنوان رئیس مجمع و دو نفر را به عنوان ناظر و یک نفر را به عنوان منشی انتخاب می‌نماید. جلسات مجمع عمومی عادی و فوق العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه یک ماه قبل از تشکیل مجمع از طریق انتشار آگهی در روزنامه و یا عند الزام دعوت کتبی به اطلاع اعضاء خواهد رسید.

تبصره 3- چنانچه حدنصاب لازم برای تشکیل جلسات مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده بدست نیامد به فاصله یک‌ماه از تاریخ جلسه اولیه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذکر نتیجه دعوت قبلی اقدام می‌شود. در این صورت مجمع با هر تعداد از اعضای حاضر تشکیل خواهد شد.

 

ماده ۱۳- وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر می‌باشد:

۱-۱۳- ‌استماع گزارش هیات‌ مدیره و بازرس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش فعالیت‌های سالانه انجمن

۲-۱۳- اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و میزان حق عضویت

۳-۱۳- انتخاب و یا عزل اعضای هیات‌ مدیره

۴-۱۳- انتخاب یک نفر از اعضا به عنوان بازرس اصلی و یک نفر علی‌البدل

۵-۱۳- تصویب کلیه آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی مورد لزوم برای پیشبرد امور انجمن به پیشنهاد هیات‌ مدیره

۶-۱۳- تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای انتشار آگهی‌های انجمن

تبصره 1- در کلیه جلسات مجامع عمومی نماینده مذکور در تبصره ۱ ماده ۱۰ آیین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون موضوع 4 مصوبه دویست ‌و شصت ‌و دومین جلسه مورخ ۷/۸/۱۳۷۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد. در صورت عدم حضور نماینده کمیسیون جلسه رسمیت نخواهد یافت.

 

ب - هیات‌ مدیره

ماده 14- اعضای هیات مدیره مرکب از 5 نفر است و 2 نفر به عنوان عضو علی البدل اعضای مذکور هر سه سال یک بار با انتــخابات الکترونیک برطبـق ضـوابط و نظارت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی از مــیان اعضای پیوسته انتخاب میگردند و در صورت فراهم نبودن شرایط با موافقت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی انتخابات بصورت حـضوری برگزار میگردد و عضویت در هیاٌت مدیره افتخاری است.

تبصره ۱- افزایش یا کاهش تعداد هیات‌ مدیره با پیشنهاد هیات‌ مدیره و تصویب مجمع عمومی و تائید نهایی کمیسیون خواهد بود.

تبصره ۲- جلسات هیات‌ مدیره حداقل هر یک ماه یک بار تشکیل می‌شود و با حضور دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آراء حاضرین خواهد بود.

 

ماده ۱۵- هیات‌ مدیره در اولین جلسه یک نفر رئیس، یک نفر نایب‌رئیس و یک نفر مدیر عامل (عند اللزوم) و یک نفر خزانه‌دار با رای کتبی اکثریت اعضای هیات‌ مدیره انتخاب می‌نماید.

تبصره ۱- رئیس انجمن و دبیر انجمن بیش از دو دوره متوالی نمی توانند به سمت یکی از این دو مسئولیت انتخاب شوند، مگر در صورتیکه در انتخابات هیئت مدیره رای بالای 70 درصد را از مجموع آراء را کسب نمایند.

تبصره ۲ رئیس هیات‌ مدیره مسئول اداره امور جاری انجمن و مجری کلیه مصوبات هیات‌ مدیره و نماینده قانونی و شخصیت حقوقی انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود.

تبصره ۳- کلیه اوراق تعهدآور با امضای رئیس هیات‌ مدیره یا نایب رییس و امضای خزانه‌دار و مهر انجمن و نامه‌های رسمی اداری با امضای رئیس هیات‌ مدیره و در غیاب او نایب‌رئیس خواهد بود.

تبصره ۴- چنانچه هریک از اعضای هیات‌ مدیره ۳ جلسه متوالی و یا ۵ جلسه متناوب بدون دلیل موجه (به تشخیص هیات‌ مدیره) در جلسات شرکت ننماید مستعفی شناخته خواهد شد.

تبصره ۵- در صورت استعفا و برکناری و یا فوت هریک از اعضای هیات‌ مدیره عضو علی‌البدل برای مابقی دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.

 

ماده ۱۶- هیات‌ مدیره موظف است ظرف حداکثر چهارماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات‌ مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال نمایند.

تبصره 1- هیات‌ مدیره قبلی تا تائید هیات‌ مدیره جدید از سوی کمیسیون، مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.

 

ماده ۱۷- وظایف و اختیارات هیات‌ مدیره:

۱-۱۷- دعوت مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده

۲-۱۷- اجرای تصمیمات متخذه در مجامع عمومی

۳-۱۷- تشکیل جلسات سخنرانی و گردهمایی‌های علمی، فنی و پژوهشی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور

۴-۱۷- تهیه ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی

۵-۱۷- تهیه گزارش سالانه فعالیت‌های انجمن برای ارائه به مجمع عمومی

۶-۱۷- تهیه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومی

۷-۱۷- قبول هدایا و کمک‌های مالی برای انجمن

۸-۱۷- پیشنهاد اصلاحات و تغییرات در اساسنامه به مجمع عمومی و فوق العاده

۹-۱۷- اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه

۱۰-۱۷- تشکیل کمیته‌های اجرایی و تخصصی مختلف و تعیین نوع فعالیت و نظارت بر آنها

۱۱-۱۷- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن به مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات کشور

۱۲-۱۷- اقامه دعوی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع از دعاوی که علیه انجمن اقامه می‌شود در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و توکیل غیر

۱۳-۱۷- اتخاذ تصمیم نسبت به عضویت انجمن در مجامع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور

۱۴-۱۷- پیشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومی فوق‌العاده

 

ج - بازرس

ماده 18- انجمن دارای یک نفر بازرس اصلی و یک نفر علی البدل خواهد بود که هر سه سال یک بار با انتخابات الکترونیک همزمان با انتخابات هیات مدیره برطبق ضوابط و نظارت کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی از میان اعضای پیوسته انتخاب می گردند. در صورت فراهم نبودن شرایط با موافقت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی انتخابات بــصورت  حضوری برگزار می گردد.

 

ماده ۱۹- وظایف بازرس به شرح زیر است:

۱-۱۹- بررسی کلیه اسناد و مدارک مالی انجمن و تهیه گزارش برای ارائه به مجمع عمومی

۲-۱۹- بررسی گزارش سالانه هیات‌ مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش از عملکرد انجمن و ارائه به مجمع عمومی

۳-۱۹- گزارش هرگونه تخلف هیات‌ مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

۴-۱۹- دعوت از مجمع عمومی فوق‌العاده در موارد ضروری

ماده ۲۰- شرکت بازرس در جلسات هیات‌ مدیره بدون حق رای مجاز است و در هر زمان می‌تواند اسناد و دفاتر مالی انجمن را از هیات‌ مدیره مطالبه و مورد بررسی قرار دهد.

ماده ۲۱- در پایان هر سال مالی ریاست هیات‌ مدیره گزارش فعالیت‌های سالانه انجمن و ترازنامه مالی آن را حداقل ۴۵ روز قبل از تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی سالانه برای تائید در اختیار بازرس قرار خواهد داد.

ماده ۲۲- منابع مالی انجمن عبارت است از:

۱-۲۲- حق عضویت اعضا

۲-۲۲- از محل هدایا و کمک‌ها

 

فصل پنجم - موارد انحلال انجمن

ماده ۲۳- در صورت درخواست هیات‌ مدیره یا بازرس و یا ۳/۱ اعضای پیوسته و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده به هر دلیل انجمن منحل می‌گردد.

ماده ۲۴- مجمع عمومی فوق‌العاده که تصمیم به انحلال انجمن می‌گیرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هیات‌ تسویه و تعیین مدت ماموریت آن اقدام خواهد کرد.

ماده ۲۵- هیات تسویه در جلسات سالیانه مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه می‌نماید. ختم عملیات تسویه باید به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده برسد و در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثی-رالانتشار آگهی شود و مراتب به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام گردد.

تبصره 1- باقیمانده دارایی‌های انجمن پس از وضع دیون و مخارج و تصویب هیات تسویه و نیز اطلاع کمیسیون به یکی از موسسات آموزشی‌تحقیقاتی کشور اهدا خواهد شد.

 

فصل ششم- سایر مقررات

ماده 26- طرح ها و برنامه ها و سایر اقداماتی که در اساسنامه پیش بینی شده است چنانچه به نحوی از انحاء با وظایف یکی از وزارتخانه و سازمان های دولتی ارتباط داشته باشد پس از کسب موافقت وزارتخانه و سازمان های دولتی ذیربط به مرحله اجراء درخواهد آمد.

ماده ۲7- این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل و 27 ماده و ۱۸ تبصره در تاریخ 1372/11/25  به تصویب مجمع عمومی موسس رسید.

آخرین تغییرات اساسنامه در مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1400/7/8 اعمال گردیده است.